Kriston Intim Torna kismamáknak is

Nemrégiben magam is beiratkoztam és elvégeztem egy négy alkalmas intim torna tanfolyamot. A trénerünk  fontos dolgokat mondott el a csoport két kismama tagjainak, aminek egy részével magam is tisztában voltam, de sok újdonságot is hallottam. Legérdekesebb az volt, amikor a vajúdás alatti intim torna lehetőségéről és előnyeiről beszélt. A Születés Hetén a Békés Dúlakör vendége volt Kriston Andrea, aki szintén sokat beszélt a szülésre való testi-lelki felkészülésről és az elengedettség állapotáról, amely nagyban megkönnyíti a vajúdó nő dolgát. Aztán úgy hozta az élet, hogy megismertem Kutiné Hanzi Krisztina Kriston Intim Torna® trénert, egészségtantanárt, aki Szentendrén és környékén tart intim torna foglalkozásokat. Őt kértem meg, hogy foglalja össze, miben és hogyan segíthet a Kriston Intim Torna® (KIT) a várandós édesanyáknak a 9 hónap alatt, a szüléskor, illetve a gyermekágy hónapjaiban.

Kutiné Hanzi Krisztina Kriston Intim Torna® tréner, egészségtantanár“Gyakran kérdezik meg tőlem, hogy a KIT-et kismamák is végezhetik-e, megtanulhatják-e. A válasz természetesen az, hogy IGEN, sőt!… Kismamaként legfontosabb feladatunk felkészíteni testünket, lelkünket a szülésre, az anyává válásra. Fizikailag pedig ott kell felkészülnünk, ahol a szülés ténylegesen meg fog történni. Furcsa, hogy mennyi tévhit terjedt el ezzel kapcsolatban…

Az egyik félelem az szokott lenni, hogy a várandósság alatti torna vérbőséget okoz, és ez vetéléshez vezethet. Először is a torna csak a harántcsíkolt izmokat képes megmozgatni, a méh pedig teljes egészében sima izomból áll, így egyáltalán nem tornáztatjuk. Egyszerűen képtelenek vagyunk rá. Az alhas megmozgatásával viszont valóban fokozódik a méh vérellátása, de ettől nem kell megijedni, sőt! Ha több vér folyik át a sejteket ellátó ereken, akkor azok több tápanyaghoz és több oxigénhez jutnak, ami növeli a szövetek vitalitását és funkcionális működését is. A méh és az összes alhasi szerv több tápanyaghoz jut, amik ezért nagyon hálásak, hiszen a baba növekedésével egyre szűkösebb a hely a hasüregben, és bizony a tápanyagellátást biztosító ereket tartalmazó kötőszövetek is egyre elnyomottabb állapotba kerülnek. Ha itt javul a vérellátás, akkor a méhlepény is több tápanyaghoz és oxigénhez tudja juttatni a babánkat. Vérbőség egyébként teljesen hétköznapi élettani helyzetekben is tapasztalható az alhasi szervekben, például szexuális izgalom esetén, amit pedig senki nem tilt – a várandósság ideje alatt (sem).

A másik, amit hallani szoktam, hogy túlságosan megerősödik a női gát a torna végzésével, így az nem fog tudni megfelelő mértékben tágulni. A KIT-ben az erősítés mellett jelentős szerepet kap a lazítás és a vérellátás serkentése. Ezek együttes eredményeként nem csak az izom erősödik, hanem az azt körülvevő kötőszövet állapota is jelentősen javul. A karbantartott kötőszövet rugalmas. Vagyis a KIT végzésével a hüvely és a gát egész területe alkalmazkodó lesz nem csak a szülés során, hanem minden élettani helyzetben. A szülés utáni altesti regeneráció pedig sokkal gyorsabban meg tud valósulni.

Egy esetben nem végezhető a KIT várandósság alatt: ha veszélyeztetettnek minősítik az állapotot, és ezzel együtt az orvos is ellenzi a tréninget! Ez esetben sem azért, mert a torna ártalmas lenne, hanem mert a kismamaként félelmeink lehetnek vele kapcsolatban, és nem lenne jó, ha ez a bizonytalanság problémát okozna a várandósság alatt.

Miben segíthet a KIT a kismamáknak?

Vizsgálatok szerint a hüvelyi úton szült nők medencefenéki izomzata szülés után gyengébb, mint a szülés előtti utolsó három hónapban, tehát elmondható, hogy minden hüvelyi szülés gyengíti a gát izomzatát. Ez természetesen nem okoz minden esetben tüneteket. A szülés előtt megfelelően karbantartott izom nem gyengül olyan mértékben, mint az, amelyik nem kapott ilyen jellegű törődést. A KIT azonban nem csak abban segít, hogy felkészítsük testünket a szülésre ott is, ahol az ténylegesen meg fog történni, hanem abban is, hogy a szülés után gyorsabban regenerálódjanak alhasi izmaink, kötőszöveteink. A kialakult problémákon természetesen utólag is tudunk dolgozni, de sokkal jobb, ha megelőzzük azokat!

A KIT végezhető az várandósság első percétől az utolsóig, a vajúdás alatt pedig segítséget nyújt a gátvédő vajúdástechnika, ami a tréning szerves része. A szülés után azután rögtön elkezdhető a gyakorlás, amikor már úgy érzed, hogy magadra is tudsz időt és figyelmet fordítani. A gyakorlatsor személyre szabott, vagyis mindenki a számára megfelelő kiegészítő gyakorlatokat és testhelyzetet kapja a tornához. A kismamák két testhelyzetet kapnak, egyet a várandósság idejére, egyet pedig a szülés utáni (gyermekágy utáni) időszakra, és természetesen már a tréningen is másképpen gyakorolnak.

Mikor érdemes elkezdeni?

A Szent Rókus Kórházban végzett mérések szerint a szükséges változás 10 hét alatt érhető el, ha csupán a megelőzés a cél – vagyis ha nincs altesti tüneted. Ez azonban ne befolyásoljon! (A számszerű adatokat sajnos hajlamosak vagyunk túlértékelni…) Soha nem késő elkezdeni, de kismamaként célszerű minél hamarabb!

Csak torna?

Nem. A tréning nagyobb részében csak beszélek, beszélek és beszélek. Hogy miről? A torna mellett nagyon fontos figyelmet fordítani napi szokásainkra is, melyek hatnak az alhas állapotára. Segítek szempontokat adni ahhoz, hogy úgy éld a hétköznapokat, hogy azt a gát ne szenvedje meg. Emellett szintén sok időt szentelek az altesti szervek, szövetek állapotát és működését befolyásoló lelki tényezőknek. A szülésnél a legfontosabb az, hogy kismamaként biztonságban érezd magadat, és el tudd engedni magadat, hiszen ez kell ahhoz, hogy utat tudj nyitni a kisbabádnak. Gátló tényezőre viszont akadhatunk kint is, bent is. Ezért sok szempontot, és sok oldó történetet hallhatsz várandósság, szülés, gyermekágy témában, ami akár segítséget nyújthat azoknak is, akiket – bár nagyon vágynak már rá – még elkerült a gyermekáldás.

Végül álljon itt egy (sokszoros) kismama KIT-tel kapcsolatos személyes tapasztalata:

Mit adott a KIT a kismamaságban?

A második szülésem után süllyedéses tünetekkel (hólyagsüllyedés, végbélsüllyedés) mentem el egy tréningre. A programnak köszönhetően megszűnt a vizeletvesztéses tünetem, az aranyerem és a Bartholin-mirigy gyulladásom. A 3. szülésemnél a vajúdás alatt végig a gátvédő vajúdástechnikát alkalmaztam, aminek hatására csökkent a fájdalomérzetem. Gátmetszésre sem került sor. A 4. várandósságnál már nagyon tudatosan figyeltem a testemre és a babára. Ennél a szülésnél már az otthonszülést választottuk, ami zavartalanul zajlott le. Most az 5. gyermekemet várom, és nagy örömmel mondhatom, hogy a pocak ellenére sincs sem elcsöppenő vizeletem, sem egyéb tünetem. Nincsenek félelmeim a szüléssel kapcsolatban, mert bár tudom, hogy komoly „fizikai munka”, de a gátamnak ott a torna, amivel már sikerült teljesen rendbe hozni az altestemet. Nagyon figyelek a szokásaimra, a tudatos szervvédelemre is, főleg ebben az időszakban.

Merek nyitottan élni, változtatni dolgokon (pl. a szülés körülményein is). Nagyon sok minden tudatosult bennem a tréning hatására, ami segít a nőiességem és a várandósság tudatos megélésében is.

Kori (aki ma már szintén KIT tréner)

Kriston Intim TornaAzoknak, akik már elvégezték az alaptréninget, Kriston Andrea gólyatréninget is tart Budapest belvárosában, a Női Egészségműhelyben. Ez a program már kimondottan a szülésre és a gyermekágyas időszakra való felkészülésben nyújt segítséget.

Olvass még több cikket a várandósságról a Dúla blogon!

Iratkozz fel a Dúla blog hírlevelére!

Szólj hozzá!

ÍRJ NEKEM!