A légzéstechnika kifejezés speciális lazító- és légzőgyakorlatokat takarA légzéstechnika kifejezés speciális lazító- és légzőgyakorlatokat takar, melyek  segítik a szülés menetét és csökkentik a fájdalmakat. Szinte az összes szülésre felkészítő foglalkozáson találkozhatsz velük, az én szülésfelkészítőmön is. Annak idején magam is megtanultam a kismamatornán, ahova első várandósságom alkalmával jártam, hogyan lélegezzek a vajúdás és szülés idején. Arra is emlékszem, hogy élt bennem bizonyos fokú aggodalom ezzel kapcsolatosan. Megtanultam őket, de mi lesz, ha ott és akkor, a nagy pillanatban majd mindent elfelejtek? Vagy ha izgatottságomban a különböző légzésfajtákat összekeverem?! Nem így történt, de a jó ritmus felvételébe a szülésznő bizony be-besegített, hogy ne veszítsem el a fonalat…

Légzés a szülés idején

Légzés a vajúdás és szülés óráiban

Dúlaként én is szoktam segíteni az édesanyáknak, amikor  a méhösszehúzódások alatt szaporán lihegve veszik a levegőt.  Ez a légzés fárasztó és nem hatékony, ugyanakkor a méh munkáját nem segíti, és a kisbaba oxigénellátásának sem kedvez. Helyette az egyenletes, lassú  hasi légzés kedvező, aminek segítségével elviselhetőbbé tehető az összehúzódások által okozott fájdalom. Szokták ezt “aranyfinal-légzésnek” is nevezni. Lélegezz az orrodon keresztül, hosszan beszívva a levegőt, kb. 4 másodpercet számolva! Ezután tartsd bent a levegőt egy pillanatig, majd fújd ki a szájadon keresztül lassan, lágyan, kb. 5 másodpercen keresztül. Gondolhatsz közben arra, hogy hűsítő, természetes fájdalomcsillapítót szívsz be minden lélegzetvétellel, majd a kilégzéskor a kellemetlen érzéseket és a kontrakciók feszítő érzetét fújod ki magadból.

Légzés a kitoláskor

A kitolás alatt a legtöbb helyen  felszólítják az anyát, hogy tartsa vissza a levegőt, és tiszta erejéből, a rekeszizma segítségével nyomjon lefelé. Van, hogy ilyenkor némi sürgetés is kihallatszik a kórházi személyzet szavaiból. Nagyon fontos, hogy te mégis  a tested jelzéseire hallgass! A nyomási inger egy nagyon erős és jellegzetes késztetés, nem lehet eltéveszteni. Fogod érezni, hogy mikor és milyen erősen kell nyomni. A kívülről diktált előírt “nyomatás” ezzel szemben növeli a gátrepedés kockázatát és a baba és a mama oxigénellátottságára is rossz hatással van. Ha nincsen nyomási érzeted, ezt jelezd, és mondd, hogy nem érzel még tolófájásokat.

A vajúdás kitolási szakaszában szükség lehet másfajta légzésfajtára is. Ilyen lehet a pihegő légzés (amolyan kutyalihegés-szerű), amikor a szülésznő vagy az orvos azt kéri, ne nyomjál, mert a gát védelméhez erre van szükség. Ebben az esetben szükséged lesz egy kis óvatosságra: ezt nem lehet ugyanis hosszasan végezni. Könnyen elzsibbadhatsz vagy  elszédülhetsz, és a kisbabához is kevesebb oxigén jut. A szülésznők egy része – ezeket a kellemetlenségeket elkerülendő – így biztatja a kismamát: “Sóhajtsa el a következő kontrakciót!” Ez ugyanazt a mély, hasi légzést jelenti, amiről fent írtam, és ami ráadásul több oxigénhez juttatja a testet és a kisbabát, mint a felszínes, pihegő légzés. Használd bátran újra ezt a fajta légzést!

Olvass még a vajúdásról a Dúla blogon!

Iratkozz fel a hírlevélre!